Pagina's

vrijdag 13 april 2012

Allereerste baby-kleedje

Ik ben maar beginnen naaien toen de jongste al bijna 3 jaar was, dus ik heb mij nooit moeten wagen aan baby-kleedjes. En eens ik het kon waren er geen baby's meer in mijn vriendenkring te bespeuren, dus ik heb nog nooit moeten nadenken over 'hoe geraakt die baby in dat kleedje' of 'zitten die knoopjes niet te lastig' en zo van die dingen. Ik heb ooit al wel eens een babydekentje gemaakt, maar kleedjes onder maat 104, nee, nog nooit.

Dus toen er toch nog eens een geboortekaartje in de bus viel was de beslissing snel gemaakt, het zou iets worden om aan te doen! Ik dacht eerst aan een T-shirtje omdat ik hier nog een lapje van zo'n schoon Bora-stofje heb liggen. Een tijdje geleden wou ik een kleedje maken voor de Dochter, maar ik knipte het achterpand er ondersteboven uit en had ik niet genoeg stof om het op te lossen. En omdat kabouters die op hun kop door het bos lopen echt geen zicht zijn verdween dat projectje snel naar een hoekje van de kast (met het nodige ge$$**$$), wachtend op een oplossing. Een baby-t-shirt is kleiner dan een kleuter-kleedje, dus ik dacht ja! Maar dan begon ik te twijfelen, zo'n baby t-shirt kan je niet gewoon over zijn hoofdje trekken, dat was ik al vergeten, daar moeten drukkknoopjes aan. En al ben ik toch al wat gewoon, drukknopen in tricot stof steken is niet iets wat ik in een handomdraai doe. Dus, op zoek naar een nieuw project.

Toen dacht ik aan dit kleedje dat deze winter in de Ottobre stond, ik was er ik instant-verliefd op geworden. Iets Pippi-Langkous-achtig, dat je kan dragen gewoon met een rompertje of met een T-shirt met lange mouwen, dus of het nu een koude of warme zomer wordt, altijd draagbaar! Het patroontje is heel simpel, het is maar 1 stuk:



En als je dat dat toevouwt krijg je dit:




Uber-schattig toch! Ik zou hier alleen al voor aan een derde beginnen :-) Ik maakte maatje 68, en dat lijkt me precies te klein voor een baby om in te passen. Toch raar hoe snel je vergeet hoe klein die kleintjes wel zijn! Ik heb geen modellen meer om het kleedje in 't echt te showen, en de pop van de dochter is dan weer te klein.
Ik maakte het iets anders dan in de Ottobre: zonder biais (weet ge hoe lang dat is??!!) dus omgekeerd aan elkaar stikken en dan omdraaien.
En omdat ik van een deadline niet vies ben heb ik gisteren gemaakt om morgen af te geven, dat valt al bij al nog mee he :-) Hopelijk vinden ze het mooi!

Volgende is een verjaardagskroon voor de dochter, dat moet af tegen woensdag, dus ook weer een deadline in 't zicht!




2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je ook een blog hebt! Ik kom hier zeker nog eens kijken!
    't Is prachtig geworden! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alvast een fijne verjaardag voor je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen