Pagina's

donderdag 17 mei 2012

Zwoegen en zweten - de Eva dress

Zwoegen en zweten, dat is toch wel de samenvatting van de afgelopen naai-uren. Toen ik voor de eerste keer de Eva-dress zag was ik echt overdonderd, wauw, wat een mooi kleedje! Ik zag bovendien het kleedje net voor ik begon nog bij haar, en was helemaal overtuigd!

pattern


Het is gratis patroon dat je na een registratie gewoon kan downloaden.

Maar dan begon het... Het patroon komt in bijna 60 A4 bladzijden die je allemaal ineen moet puzzelen, en dat neemt al snel anderhalf uur in beslag. Ik heb dat gedaan op een regenachtige avond in het gezelschap van een Limoncello, dus dat viel nog mee.
Het patroon schrijft naast de plooien in de taille nog een plooi in de rug voor, en het duurde toch even voor ik dat er op een goede manier uit kreeg. De moeilijkste dingen die ik onderweg tegenkwam waren het juist vastnaaien van de halskraag, en het vermijden van bochtige naden op de buik en in de zijnaad. Ik ben blij dat ik een differentieel transportvoet op mijn overlock heb staan, want ik heb het echt nodig gehad! Met een print op je stof valt dat misschien nog mee, maar als je een effen stof gebruikt moet het echt juist zijn, want elke oneffenheid valt heel erg op.
Na intensief gebruik van m'n torn-mesje en een hoop geduld is het dit geworden:




Ik kon mezelf er niet meer toe brengen er een goede zoom in te stikken, het is een rolzoompje geworden.
Ik ga dit kleedje misschien nog wel eens maken, maar dan zonder de tricky plooien in de taille en met een print op de stof, want de kraag geeft toch een mooi effect.
En ik denk ook hoe groter je bent, hoe mooier het kleedje valt omdat de plooien in de taille dan iets hoger komen. Ik ben maar een 1.63m (en volgens de laatste meting zelfs kleiner, maar dat zal wel fout gemeten zijn. Kan niet anders. Niet waar?) en vind het nipt, misschien dat ik de volgende keer het bovenpand iets verkort.







9 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Ik vind dit kleedje in effen tricot eigenlijk nog mooier!
    Ik heb mijn zoom gestikt met een tweelingnaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor de tip! Maar ik heb nog steeds ruzie met mijn tweelingnaald... de stof tussen de twee draden rimpelt altijd tot een koordje, en ik krijg het niet opgelost. Ik geef ondertussen al mijn naaimachine de schuld en niet meer mezelf :-)

      Verwijderen
  2. Heel mooi! Ik twijfel al een tijdje of ik eraan zou durven beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen als je van een uitdaging houdt! Die halslijn is echt heel mooi. En wauw, je bent m'n eerste volger, da's best speciaal :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Kristien

    Leuk hé zo'n Blog. Ik wil gerust proefkonijn zijn voor de grote-meisjes-versie van dit kleedje ;o)

    Groetjes
    Cin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De taille die hoger moet/mag/kan zitten, is dat de lijn op het patroon die zegt 'lenghten or shorten here' ? Dan ga ik daar zeker rekening mee houden, daar ik 1 luttele cm groter ben dan jij :-)
    Ik zet het gewoon snel neer - als ik juist ben - als tip. Met snel bedoel ik niet de bedoeling zijnde om te reageren (was gewoon wat aan 't googlen op de Eva dress, als beginneling zeer nuttig...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik zag dat jij ook geen plooi aan de achterkant heb gemaakt. Die wil ik ook niet. Ik heb net het hele patroon geplakt en ben nu aan het verzinnen hoe ik die plooikes kan weghalen. Kan jij me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb denk ik (want het is al even geleden) het begin van de plooi op de stofvouw gelegd, waardoor je de plooi niet meeneemt. Eventjes nameten op je lijf en het voorpand en klaar :-)

      Verwijderen
    2. Ok, da's het proberen waard! Bedankt voor je snelle reactie. Ga er nog eens rustig voor zitten bij de stof met de lintmeter...

      Verwijderen